Friday, March 11, 2011

SAMAN

pagi semalam, kat opis nie kecoh pasal saman DBKL
'orang-orang' kat opis nie dok lah sibuk check saman
macam ayat yang aku dengor
mengeluh sana sini
mana taknya
ada yang kena 43 saman, 30 saman, even 50 saman pun ada
pastu ada aje ayat x puas hati yg kuar dari mulut mereka2 nie
tapi sebelum tu, cuba klik kat sini untuk mengetahui saman korang
yang aku heran tu, takkan lah tak baca paper
takkan lah tak tengok news
ye lah... since DBKL dah declare akan link ngan JPJ
maknanya, mana yg saman tertunggak tu
takleh renew road tax keta
ok.. berbalik ngan 'orang-orang' opis aku nie
antara rungutan depa tu adalah
"tak patut DBKL saman pasal kat sini kekurangan parking space"
"DBKL nie x de ati perut la..."
"DBKL nak untung dengan menyaman orang aje.."
"camgini lah cara DBKL nak dapat duit dengan senang.."
macam-macam lah ayat yang tak sepatutnya keluar pown leh kuar
bagi aku lah kan...
[sekadar pendapat]
actually, kat opis aku nie bukan x cukup parking space
mmg petak parking DBKL limited
(of course lah x leh tampung dgn bilangan staff sini)
ada, tapi jauh lah sikit
kena jalan kaki
pulak tu, kena amik monthly parking
tapi, mereka-mereka nie... suma nak senang
kalau boleh lah kan, nak parking betul2 depan pintu lif agaknya
pastu, kalu boleh, memang nak free aje
ada jugak yg dah dpt parking lam petak
tapi tak bayar parking fee
attteeee... tu yg kena saman jugak
dah tu, datangnya lambat
tu yang sesuka hati je parking asal boleh
dah kena saman, bising-bising pulak
mana lah letaknya kesedaran sivik diaorang nie
[rata-rata nya berpelajaran tinggi & berpangkat]
tau tak mereka-mereka nie
penguatkuasa yang dtg menyaman tu
semuanya menjalankan tugas masing-masing
begitu jugak dengan mereka-mereka
didalam menjalankan tugas,
sudah semestinya kena bersikap profesional
jadik, tepuk dada tanyalah selera
kalau dah kena saman tu, bayar aje lah.....
last but not least
yang penting, aku x ada saman ok!!!
walaupown kereta atas nama encik suamiku (yg aku bawak hari2)
tapi, clearrrr... aku amat particular tentang hal bab saman2 nie
yelah... dah encik suamiku dah baik hati
bagi pakai keretanya hari-hari
haruslah aku menjaganya
idaklah aku main taram dan biarkan disaman sesuka hati
dan aku tetap check saman atas keta WEC7879
walaupown dah 2 tahun let go kat kawan
(atas dasar keperihatinan)
manalah tau, kot2 ada, sian pulak kawan tu
alhamdulillah... clear
**mots: janganlah kita menuding jari diatas kesalahan kita

No comments:

Post a Comment