Thursday, February 17, 2011

MENGAJI

dah berapa kali khatam Al Quran?
time sekolah dolu, bangga kan ngan ayat gini
alhamdulillah
masa sekolah, aku khatam 3 kali ngan 3 ustaz / ustazah yg berbeza
siap ada sambutan lagi
meriah betul
bagai x caye laks, skang turn aku anto anak pi ngaji
jenuh aku dok carik orang yang leh ajor anak aku ngaji
ada makcik yg dok area umah aku tu
ajar bebudak mengaji, tapi x mo budak sebaya Lil P
nak 7 tahun ke atas
aduiii!!! x layak la pulak (ngalahkan syarat nak masuk sekolah)
finally, ari senin ritu (time aku cuti)
saje je gagahkan diri ke satu pusat tuisyen nie
sebabnya penah dapat pamplet ngatakan yang kat situ ada uat kelas ngaji
alhamdulillah
anak aku di terima belajar kat situ
seminggu 4 kali (Isnin, Selasa, Rabu - ngaji & Sabtu - tajwid)
bayaran pown berpatutan
bagi aku, yuran tu, x lah aku kisah sangat
yang penting, anak aku terdidik dan lancar mengaji
bukan aku x boleh mengajar mengaji sesikit
tapi, aku nie garang sangat
sian Lil P asyik kena marah n rotan pulak
kalau ngan MIL laks, Lil P main2 pasal ngan Uwan
tapi ngan Ustaz, dia ok lah pulak
may be ngan orang luar n hormat ngan Ustaz
he he he he he

time nie 1st day pi mengaji (14/02/2011)
punya lah hepi gilerzzzzz
akhirnya, impian tercapai
sblum nie Lil P dah selalu sangat merengek nak pi mengaji
alhamdulillah, dapat jugak Lil P mengaji
aku cakap jugak kat dia
suh belajar betul2 n ikut apa yg ustaz ajar
aku citer gak kat Lil P
betapa beruntung nya dia lahir pada zaman serba moden
zaman serba canggih
contohnya macam dia ke kelas mengaji
aku hantar naik kereta siap ber air-cond
dolu aku sebaya ngan dia
pi kelas mengaji jalan kaki aje
kalau hujan pakai payung, bawak torchlight
redah malam-malam gelap gelita gitu
ke rumah atuk Seman (dah arwah)
menggigil - gigil tahan sejuk
masa dia dengar aku citer, memang reaksi muka tu sedeyyyyy
tapi, macam biasa aku pulak akan disoal balik
"nape Ayah tak hantar Ibu aje pi ngaji?"
"nape ayah biarkan ibu pi sendiri-sendiri?"
larrrrr....... terkulat-kulat aku memikior kan jawapannya
dan menerangkan padanya
anak lah anak!!!!


ini muka hepi selepas selesai kelas mengaji
amatlah teruja dan gumbira
aku ghase lah kan, sebab kat sini ramai kawan
ramai jugak abang-abang yang datang Tuisyen
suma dok bagi perhatian kat dia
coz, Lil P paling muda gitu
Ustaz pown baik, lembut aje orang nya
tu yang Lil P hepi tu
apa apa pown, aku sebagai Ibu
mendoakan yang terbaik buat anak aku ini
semoga Al Quran ini menjadi pedoman hidup anak ibu, Danial
semoga Danial baik budi pekertinya, hormat Ayah & Ibu
semoga Danial sentiasa berada di landasan yang benar
serta semoga Danial menjadi anak yang soleh
amin

No comments:

Post a Comment