Wednesday, July 1, 2009

MERAGAM



Meragam..
Saper yg meragam?... Danial lah kan.... Gini citernyer..
Semalam, sharp pkl 5.00 trus punch card.Adoi!! As usual, Jln Tun Razak depan ofis nie mmg jam ler... Kuar jer, zasss..... Ops, sangkut laks depan tabung haji.. Gedek,gedek,gedek... terhinggut2 nak lepaskan US Embassy tuh.. Kat situ yg buat sangkut pun coz ader construction laks. Lepas jer situ, clear smp masuk Loke Yew. Kat Loke Yew slow ler sikit.Nasib baik layan Sinar.Saper lg, Linda Onn ler...
Nampak jer Leisure Mall, agak lega ler coz jap lg smp ler umah aku. Jln smooth wlpn keta agak byk.. Yelah, masing2 menuju ke umah.
Smp umah Along dlm pkl 6.00... Nyel(son) & Nya(niece) spt biasa tgh tunggu aku kat dpn gate.. Nampak jer keta merah, masing2 melompat2 gumbira...
Mak mertua buka gate...
'Nyel, jom balik... Ibu nak pegi Econsave beli sayur'..
'Jap ler bu..Along nak main'..(dier mmg bahasakan diri dier Along.Naper ntah..nak kata beradik, lum lg)
'Ok, ibu tunggu jap.Tapi x lama coz ibu nak gi bank skali'...
Sambil tunggu tuh, layan mak mertua nyembang...
bla..bla...bla.... Tgk jam kat tgn dah pkl 6.40 ptg...
'Nyel, jom kiter balik'...
Mak mertua bg beg sekolah dier ngan 'Koko' skali...


'Tak nak balik!!!! Nak main jugak....'sambil nangis dgn nyaring skali...
Wah... dah pandai memberontak laks nie...
Aku dukung dier masuk keta...Start keta pun masih lg nangis lg nie... Adoi!!! bingit nyer tinga aku nie... X leh tahan...
tengok kiri, xder keta, terus jer berhenti keta kat tepi jalan (dlm perumahan)...
Dan tetiba jer suara aku nie mcm halilintar suh dier turun...
'Tuuuuuuuruuuun!!!!!!!'...
Nyel terus terdiam coz aku mmg x pernah naik angin/darah macam tuh....
Aku tgk, menggigil gaks ler dier... Takut kot...
setelah beristighfar, aku tekan minyak terus blk umah yang jauhnyer 2 ke 3 minit jer dari situ...
smp umah, buka gate, terus msk keta dlm garaj...aku suh dier kuar dan duduk kat kerusi tmn dpn umah....
Naik atas terus mandi, amik air sembahyang dan sembahyang asar..(Dah nak habis waktu pun...)
Turun tengok, Nyel masih kat situ lg...Kesian gaks.. Tapi kena la buat mcm aku nie marah... Aku buka tv, tapi mata dok perhati dier buat apa.. termenung... Agaknyer naper la ibu marah sangat kan?... Ha..ha..ha... Naper yerk?...
Tup..tup..tup... Hubby sampai..
Muka Nyel masih monyok lagi kat situ. Hubby senyum jer... tau ler hero dier naughty dan buat ibu marah...
Hubby dukung dier dan tanyer naper..Dier geleng2 kepala jer... tetiba masuk, terus hulur tangan nak salam ngan aku dan minta maaf..
'Ibu, Along minta maaf, lain kali along x buat lagi..'
'Ok...'jawab aku..Sedih gak kan...
'Along promise ngan ibu, along x naughty dan x buat ibu marah lagi..'
'Ok...Ibu sayang along'...
Terus dier peluk aku sambil cium pipi aku yg gebu nieh...
Tu lah kan... Cair hati aku nie biler anak sekecil tuh datang minta maaf dari aku.
Aku pun mmg x pernah mcm nie, tetiba jer naik angin plaks...
He..he..he.. sesekali kena tunjuk yg aku nie garang gak... Bukan x sayang anak, tapi nak ajar dier...
MERAGAM..MERAGAM...MERAGAM...

No comments:

Post a Comment