Saturday, July 18, 2009

HERPES SIMPLEX

Apa tuh?...

Makna nyer dlm perubatan ialah infeksi kulit yang disebabkan oleh Virus Herpes Simplex termasuk permulaan dan perulangan genital herpes dan herpes labialis. Kalau kiter org melayu cakap, kayap.

Naper aku ckp pasal benda nie yerk?...

Coz, mak aku yg tersayang kena sakit nie.badan dier jadik lemah dan bisa-bisa. X larat nak bangun sangat.Rutin harian pun terganggu.

Sebab apa yerk punca penyakit nieh?..

Mengikut doc yg rawat mak aku tuh, dier cakap coz ada kaitan dengan serangan saraf. Puncanyer, my mom ader diabetes. So, penyakit nie mudah menyerang saraf pesakit diabetes.
Lagi pun kulit pesakit diabetes nie memang sensitif.

Pantang...

Doc ckp, makan masa nak baik. paling cepat, 3 weeks.Tapi dengan syarat, ubat kena makan 5 kali sehari, ubat sapu 5 kali sehari, makan pun kena pantang. Goreng2, berminyak, berlada, makanan gatal2 suma x leh makan.Mak cuma leh makan fruits, sayur rebus2, ikan yg x gatal cth tenggiri, ikan gerut, ikan parang dan apalagi yerk?...

So, hari nie aku balik jumpa mak. Nak tengok keadaannyer.. Katanyer ada la kurang sikit. Tapi cakap dlm phone, lain kan?...
Mak mertua suh balik jer hari nie.X yah tunggu kenduri tahlil kat umah Along.Katanyer mak aku lebih penting. Thanks to MIL coz memahami aku.

Tapi kan..
Malam tadi, aku sempat ler buat caramel pudding untuk kenduri nie.Dapat la 50 pcs. Pagi nie, sblm pi keja, aku singgah jap umah along, bagi pudding tuh dan jumpa MIL serta ipar & biras aku tuh.
Aku serba salah sebenarnyer.Tapi , suma suh aku balik jer.. Depa kata, mak aku lebih penting. Hu..hu..hu.. Terharunyer aku....

Ok.. Nanti aku citer perkembangan terbaru my luvly mom...

Chow..

No comments:

Post a Comment