Thursday, February 14, 2013

Jimat Cermat

wahhh!! tajuk x hengat...
okies.. betul tu.. harus la berjimat cermat
my ayahanda selalu berpesan supaya berjimat cermat sementara ada
rasanya hampir setiap kali balik Melaka
mesti topik nie akan keluar
 
yup!!
mmg me akui yang me sgt-sgtlah boros...
pantanglah nampak ada sales, laju je duit tu kuar dari wallet
pastu, pantanglah kalau keluar lunch
selain dari mkn kat cafe opis nie
konpom x kan lunch... tapi akan jadik agenda shopping
paling tidak, tudung sehelai dua
 
taapiiii...
itu cerita sebelum sebelum 3 bulan yang lalu
sekarang me rasa dah jadik seorang yang berhemah dengan duit belanja
maknanya dah pandai berjimat cermat
lols
alkisahnya, telah berlaku satu tragedi
**boleh ke guna perkataan tragedi?!
arrggg.. tibai lah.. janji aku paham
tapi memang betul2 buatkan aku menanam azam
untuk berjimat cermat
serta nyahkan perkataan shopping tu dari list hidup
 
memula tu memang seksa hidup
rasa macam x lengkap bila x de aktiviti shopping nie
tapi sebab memang dah pasang azam
memang nak berjimat cermat
memang dah x nak boros beli barang yang bukan2
redha jer laaaaaa...
tapi, bila masuk bulan ke 2, Alhamdulillah
aku semakin boleh menyesuaikan diri
bulan ketiga pun sama.. dah semakin selesa
sekarang masuk bulan keempat
percaya tak, aku cuma beli 4 helai shawl yang harga dia
cuma RM 25 ajerk...
seriuosly, memang dah xde shopping dah
malah, siap boleh menyimpan
memanglah x banyak mana pun
tapi, tetap ada... Alhamdulillah
Allah swt permudahkan urusan aku
 
sebenarnya, aku rasa sebelum nie
aku mmg berpenyakit
penyakit 'shopping addicted'
tapi yang ntah apa apa
pastu duit abis camtu ajerkkkkk
huhuhuhu....
 
tapi betul..
bila dah selesa dalam keadaan macam nie
tiap kali nak keluar duit utk beli brg yg bukan2
rasa sayang sangat
bukan kedekut okeh!!
 
sebab kebanyakan benda yg aku nak beli tu
x de kepentingan or else brg tu aku dah ada
so kat sini, selalunya bila nak beli sesuatu tu
aku akan buat list
pastu akan beli yang betul2 penting atau nak guna ajerkk
 
memang disiplin diri kena kuat
Alhamdulillah, Hubby sangat membantu
nie tulang belakang yg memberi kata2 semangat
Insyaallah... akan berterusan begini
Ameen..
 

No comments:

Post a Comment