Monday, May 16, 2011

GREAT WEEKEND!!

last weekend, was great weekend for us!!
nape?!

sebabnya, mak, bapak ngan my adik lelaki datang bertandang
meriah ko!!
meriah ngan gossiping dan paling meriah ngan acara masak2, makan2
jangan tak tahu, aku lah yang terpaling rajin lam bab2 masak n makan2
tapi picas lain aku x amek
sebab udah penat memasak, x de mood nak amik picas
pulak tu, letak atas meja je abis licin
suka... suka... suka... nye aku!!
cuma aku snap dua food yg telah berjaya aku bikin
layanzzzz

*


*


*


*



nie tau fu fah


kali kedua berjaya menghasilkannya
sangat menambat hati mr hubby, Lil P, my lebly mak n my lebly bapak
kebetulan sabtu aritu cuaca sgt panas
recipe nye sangat senang
meh nak share:
250mg kacang soya
2 liter air
2 helai daun pandan
1 sudu kecil serbuk
1 1/2 sudu besar tepung jagung
1/4 cawan air sejuk
cara membuatnya:
* rendam kacang soya tu dlm 4 jam aje (jgn lebih)
* lepas kacang soya tu dah kembang, ramas2 & buang kulitnya
* blend bersama 2 liter air aje (blend sikit2)
* masak atas api bersama daun pandan hingga mendidih
* masukkan ke dalam thermos nasi (buangkan daun pandan tu ye!!)
* bancuh serbuk & tepung jagung bersama air sejuk
* masukkan terus ke dalam air soya yg dalam thermos tu, kacau sikt
* terus tutup thermos tu selama 1 1/2 jam (jgn buka dlm tempoh tu)
tarrraaaaaa!! dah leh makan bersama air gula putih / merah



itu bab tau fu fah ye!!
dan ari tu jugak aku sangat ghajin utk buat kuih kaswi
untuk minum petang ari tu
super senang je wehhh!!!



okesss!! nie lah hasilnya


nie nak share recipe by MIL aku :
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
air mengikut keperluan
1 buku gula melaka (dicairkan)
1 sudu kecil kapur
garam secukup rasa
parutan kelapa
cara membuatnya:

* satukan tepung gandum & tepung ubi
* masukkan air & kacau. Likatnya hingga bila senduk tu di angkat bersama tepung, ia tak melekat di senduk
* kacau hingga tepung tidak bergentel
* masukkan air gula, kapur & garam. Kacau rata
* tapiskan ke dalam loyang, kukus hingga masak
* sejukkkan, potong2, salutkan dengan kelapa parut & sedia masuk dalam pewuuttt!!!
very the senang kan?!
eeiii!! hepi bila semua tu abis
seronoknya aku....
cuma agak terkilan
lunch tngahari tu aku ada masak udang tempoyak
tak lah sempat nak snap picas
errrrmmm... next time la nampaknya
yg tu recipe cecampak mengikut citarasa aku aje
tapi, licin................ hihihihi



malam tu pulak, dek dah kepenatan memasak di siang hari
mr hubby ajak pi dinner kat luar aje
bawak mak ngan bapak makan kat kedai arab
Barada Rest @ BTHO (kedai kwn hubby - Al Ameen)
bapak suka makan mandy chicken
mak pown
tapi x banyak snap picas, coz aku dah penat
tapi sangat hepi

No comments:

Post a Comment