Thursday, March 15, 2012









PENGENALAN KEPADA KANSER PAYUDARA
Kanser merupakan satu kumpulan penyakit yang terjadi akibat daripada sel yang bertindak di luar tabiat asalnya. Organ tubuh terbentuk daripada pelbagai jenis sel. Lumrah serta sifat asalnya, sel-sel ini membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal serta mengikut keperluan tubuh seseorang individu.
Kadar penghasilan yang melebihi keperluan, menghasilkan lebihan tisu yang dikenali sebagai ketumbuhan. Ia boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu benign(tumor bukan barah) dan malignan(tumor jenis barah). Jenis ketumbuhan pertama merupakan ketumbuhan yang tidak berbahaya kepada penghidap. Hampir 80% daripada penghidap ketumbuhan payudara adalah dari kalangan yang mengalami ketumbuhan jenis ini.
Kanser payudara merupakan ketumbuhan malignan yang terjadi daripada tindakan sel yang bermula pada bahagian payudara. Ia berkembang melalui proses pembahagian yang melebihi kadar keperluan organ dan seterusnya menyerang organ lain serta tisu-tisu berhampiran.
Sel barah ini mampu membebaskan diri daripada ketumbuhan asal sekaligus memasuki saluran darah serta sistem perlimpahan(lympathic system). Proses perjangkitan ini juga dikenali sebagai metastasis.




PENYEBAB KANSER PAYUDARA
Penyebab sebenar berlakunya kanser payudara masih belum dapat dipastikan. Kesimpulan yang dibuat oleh para penyelidik ialah, kanser payudara berlaku gandingan antara faktor keturunan(genetik) dan juga faktor persekitaran. Apa yang diketahui hanyalah faktor risiko yang merupakan suatu perkara yang menentukan risiko seseorang terhadap penyakit. Contohnya, merokok adalah faktor risiko kepada penyakit kanser paru-paru atau lemah jantung.
Risiko terhadap penyakit agak sukar untuk ditentukan kerana pengaruh faktor risiko adalah berbeza. Antara faktor yang mungkin menambah risiko seseorang menghidap kanser payudara adalah seperti berikut :
Usia yang meningkat.
Mempunyai ahli keluarga yang menghidap kanser payudara.
Telah mendapat kanser pada salah satu payudara.
Datang haid awal(sebelum usia 12 tahun) atau lewat menopaus(selepas usia 50 tahun).
Tidak pernah melahirkan anak atau melahirkan anak pertama pada usia lebih 30 tahun.
Mengambil makanan yang mengandungi banyak lemak haiwan.
Risiko seseorang wanita untuk mendapat kanser payudara meningkat selepas usia 40 tahun. Jika ada riwayat keluarga yang positif, makan risikonya juga akan meningkat. Wanita yang berada dalam keadaan ini harus mengambil langkah berjaga-jaga seperti selalu melakukan Pemeriksaan Sendiri Payudara(PSP)sebelum usia 40 tahun.
Risiko seseorang individu untuk mendapat kanser payudara tidak boleh ditentukan dengan tepat kerana terdapat juga faktor-faktor lain seperti tabiat pemakanan, paras aktiviti harian dan riwayat keluarga juga boleh mempengaruhi risiko tersebut.

1 comment:

  1. salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul.. atau boleh ke blog ubatkanserb17.blogspot.com

    ReplyDelete